Friday, June 15, 2007

Böcker

Jag har alltid varit en läsare. Från lågstadiet när alla tycker jag var begåvad, genom mellanstadiet där det mest var nördigtvia högstadiet där "läsa" inte fanns med i någin normal klasskamrats ordföråd förbi gymnasiet där man plötsligt var djup och svår och nu i min eftergymnasisala tillvaro när man äntligen blir lämnad ifred.

Jag är otroligt kräsen när det kommer till böcker. Inte så at jag läser speciellt stor, märkvärdig eller för den delen välkänd literatur. Jag har tex varken läst brott&straff, Hemingway eller något överhuvudtaget av August Strindberg.
Jag är känslig mot tråkighet. Att ha tråkigt är något av det värsta jag vet och eftersom böcker är något av det bästa jag vet, blir en tråkig bok likställdt med helgerån. Ungefär som att bli matförgifat av choklad eller prata skit om sin bästa kompis.
JAg pallar inte tråkig literatur. Vid minsta tillstymelse till långrandighet, birst på finess eller plump handling kan ajg helt enkelt lägga ifrån mig en bok och låta den ligga. På tåg, tunnelbanor och en gång tom i en barnvagn som råkade stå parkerad i närheten.

Fy skam för tråkig literatur

Här kommer den här månadens Topp tre
1. Hotell New Hampshire
2. zen och konsten att hantera en motorcykel
3. Mr norell och Mr Strange

2 Comments:

Blogger Anton från Lugnvik said...

Alla böcker vet man inte värdet av förren lång tid efter man överhuvudtaget läst dem. Därför brukar jag försöka ta mig igenom astråkiga böcker som jag hört är klassiker och Stor litteratur.

2:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

är det topp tre dåliga eller topp tre bra?

6:40 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home